10.12.2014 | Hanna Hauvala

Tulevaisuuden vastuullinen kuluttaja

Kirjoittanut Lahden ammattikorkeakoulun matkailuopiskelija Mia Kari

Mia Kari

Kuva: Mia Kari

Ekologisuus, eettisyys, hiilijalanjälki, vastuullisuus, lähiruoka, luomu… kuulostaako tutulta? Vastuullisesta kuluttamisesta ja ekologisista valinnoista on tullut trendi, joka kuuluu ja näkyy – ideologioiden lisäksi vihdoin kuluttajien arjessa, tuotteissa ja palveluissakin.  Lähiruoasta on tullut ostoskorien ylivoimainen omantunnonpuhdistaja – laadun, eettisyyden ja vastuullisen kuluttamisen symboli. Lähdin kolmepäiväiselle Vastuullinen palveluliiketoiminta-työpajasarjalle selvittämään, löytyivätkö nämä trendit jo hiilijalanjäljen jättiläisestä, matkailualasta, ja pystyisikö lähimatkailu saavuttamaan lähiruoan kaltaisen trendi-ilmiön.

Työpajasarja koostui kolmesta työpajapäivästä, kahdesta yritysvierailuista, vastuullisen liiketoiminnan työkaluista, haasteista ja mahdollisuuksista sekä useista antoisista ajatusriihistä. Ensimmäisenä työpajapäivänä saavuimme aurinkoiseen Asikkalassa sijaitsevaan Lehmonkärkeen.  Olin kuullut Lehmonkärjestä useaan otteeseen, mutta vierailu oli itselleni ensimmäinen. Auringon lisäksi mieltä lämmitti upea miljöö, suomalainen järvimaisema ja ylpeänä ensimmäistä ekomökkiään esitellyt yrittäjä. Käsittelimme päivän aikana vastuullisuuden eri ulottuvuuksia ja työkaluja, joilla yritykset pystyivät laskemaan hiilijalanjälkiään. Päällimmäisenä mieleen jäi kuitenkin ajatus täysin varustellusta, nollaenergisestä ekomökistä, sen mahdollisista markkinoista ja ilo perisuomalaisesta järvimaisemasta.

Toisena työpajapäivänä saavuimme perinteikkääseen Hollolan Hirveen, Päijät-Hämeessä sijaitsevaan maaseuturavintolaan. Päivä alkoi yritysesittelyllä, tällä kertaa vuorossa oli Pionin ja Piirongin, Kinnarin tilan ja Okeroisten Myllyn omista ja yrittäjä. Lähiruokaa, lähimatkailua ja hurmaavan intohimoista yrittäjyyttä vain pienen ajomatkan päässä Lahdesta. Kyseiset yritykset olivat minulle tuntemattomia, mutta yrittäjän innokkuus ja intohimo tuottamiinsa tuotteisiin ja palveluihin oli tarttuvaa ja innostavaa. Pohdimme tulevaisuuden vastuullisen palveluyritystoiminnan haasteita ja trendejä ryhmissä. Ryhmätöiden lomassa kävimme mielenkiintoisen keskustelun yrittäjän ja ryhmämme kanssa siitä, onko nopea kehitys, tuotteiden ja palveluiden modernius ja globaalius aiheuttanut oikosulun, joka on saanut kuluttajat ottamaan takapakkia, palaamaan takaisin perusasioiden ja aitouden pariin, ”takaisin kotiin”. Oli kyse sitten Okeroisten Myllyn jauhoista tai Kinnarin tilan kaurahiutaleista. Lähiruoasta. Perisuomalaisista järvimaisemista.

Kolmantena työpajapäivänä pohdimme kestävän yrityksen tunnusmerkkejä ja World Cafessa vastuullisia toimintatapoja ja liikeideoita. Uhkia ja mahdollisuuksia. Teimme analyysejä nykyisten työpaikkojemme vastuullisuudesta. Tulevaisuutena nähtiin yllättäen suomalaisuus ja sen monet mahdollisuudet: lähimatkailu, Suomen turvallisuus matkailumaana ja miten Suomea ja suomalaisuutta voitaisiin brändätä aina maaseudun rauhasta ruskaan, niin meille suomalaisille kuin ulkomaalaisillekin.

Jäin kurssin jälkeen pohtimaan matkailun tulevaisuutta, kurssilla esiin noussutta suomalaisuutta, Lehmonkärjen ekomökkiä ja rantamaisemaa sekä ihastuttavaa Pionia ja Piironkia. Vastuullisuutta omissa valinnoissani ja arjessani, vastuullisuutta matkailun tulevaisuuden ammattilaisena. Minä meikäläinen, henkeen ja vereen matkailija, keski-Eurooppalaisia kaupunkilomia ja Skyscannerin lentotarjouksia rakastava alan opiskelija. Jolle kurssin parasta antia oli kuitenkin suomalainen järvimaisema, yrityksen pihalta poimituista omenoista puristettu omenamehu, vastuullisista tuotteistaan intohimoisesti puhuvat yrittäjät ja ennen kaikkea ne monet mahdollisuudet, joita suomalaisilla matkailualan yrityksillä on vastuullisuuden ja tulevaisuuden suhteen uhkien sijaan. Jopa minulle, maalla kasvaneelle mutta myöhemmin elämässään kaupungistuneelle suomalaiselle ajatus ekomökistä järven rannalla oli eksoottinen ajatus. Jolle nollaenerginen Lehmonkärjen ekomökki olisi tasavertainen vaihtoehto Skyscannerin tarjouslennoille. Uskon, että tässä tiivistyy tulevaisuuden kuluttajan ajatusmaailma. Arjessa helposti/helpommin toteutettavat ympäristövastuulliset asenteet ja valinnat siirtyvät hiljalleen myös matkailuun. Alan erikoistuotteista, kuten ekomökeistä tulee välttämättömyyksiä. Halutaan palata perusasioihin, ikään kuin vastareaktiona kansainvälistymiseen ja modernisoitumiseen. Autenttisuudesta tulee arvo kansainvälisyyden sijaan.

Tässä tulisi tiivistyä myös ajatus tulevaisuuden matkailualan yrittäjistä. Sellaisista, joihin kurssin aikana tutustuimme. Ylpeisiin, intohimoisiin ja yrittäjiin, jotka arvostavat luontoa, suomalaisuutta ja kestävän kehityksen periaatteita tuottaakseen vastuullisia palveluita ja tuotteita vastuullisille kuluttajille. Tuotteita, jotka eivät aiheuta omantunnontuskia ostoskorissa vaan kiittävät kuluttajaa vastuullisuudestaan. Yrittäjiä, jotka tietoisesti tekevät töitä toteuttaakseen toiminnassaan vastuullisen palveluyrityksen periaatteita. Vaihtoehtoja ja työkaluja kun on loputtomiin ja kuten työpajasarja osoitti, ne ovat helposti saatavilla ja helposti toteutettavasti. Uskon, että niin lähimatkailusta kuin vastuullisesta yritystoiminnasta tulee hiljalleen lähiruoan kaltainen ilmiö. Trendistä tulee kyseenalaistamaton käytäntö. Ympäristötietoiset kuluttajat osaavat vaatia niitä ja eritoten, kuluttamamme ympäristö, maapallomme vaatii sitä.

Suosituimmat avainsanat

benchmarking, Corporate social responsibility, eettisyys, ekologinen kestävyys, erityisasiakasryhmä, esteettömyys, EU, ihmisoikeudet, ikäihmiset, jätteiden lajittelu, Keski-Suomi, KESMA II-hanke, kestävyys, kestävä matkailu, kotimaa, kulttuuri, kulttuurinen kestävyys, kulttuuriperintö, lapsiperhe, lapsityövoima, liiketoiminta, lähiruoka, maatiaiskasvit, markkinointi, matkailu, matkailua kaikille, oikeudenmukaisuus, organizational ethics, palvelu, perinnekasvit, ravintolapalvelut, ruokamatkailu, ruukki, saavutettavuus, sosiaalinen kestävyys, Tarinakone, tarinallistaminen, Tarinatyöpaja, Uusi-Seelanti, valosaaste, vastuullinen matkailu, vastuullinen palveluliiketoiminta, vastuullisuus, viestintä, ympäristön suunnittelu

Uusimmat blogijulkaisut

18.12.2014 Kiitos!

Kiitos kaikille KESMAn matkassa kulkeneille! Työkaluihin ja tuotoksiin pääsette tutustumaan hankkeen internetsivuilla: www.kestavamatkailu.fi. Otattehan työkalut tehokkaaseen käyttöön ja vinkkaatte kaverillekin … Lue lisää >

10.12.2014 Tulevaisuuden vastuullinen kuluttaja

Kirjoittanut Lahden ammattikorkeakoulun matkailuopiskelija Mia Kari Ekologisuus, eettisyys, hiilijalanjälki, vastuullisuus, lähiruoka, luomu… kuulostaako tutulta? Vastuullisesta kuluttamisesta ja ekologisista valinnoista on tullut trendi, … Lue lisää >

26.11.2014 Seisahdutaanko hetkeksi ja vedetään happea?

Kirjoittanut Katja Piiponniemi, restonomiopiskelija LAMKista Hetkeksi vain, ei me tähän jäädä lopullisesti paikoilleen, kunhan ollaan hetki aivan hissuksiin ja mietitään. … Lue lisää >

10.11.2014 Hankkeeseen harjoittelun kautta

Kirjoittanut Johanna Huuskonen, joka opiskelee JAMKissa Palvelujen tuottamisen ja johtamisen koulutusohjelmassa, suuntautumisvaihtoehtonaan kuluttajapalvelut Puolitoista vuotta sitten opiskelin toista vuotta Jyväskylän ammattikorkeakoulussa … Lue lisää >

17.10.2014 Lisää opiskelija-ajatuksia Vastuullisesta Palveluliiketoiminnasta

Lahden ammattikorkeakoulun Vastuullinen Palveluliiketoiminta-kurssille osallistui mahdollisuuksien mukaan KESMA II-hankkeen yrittäjiä ja Lahden Ammattikorkeakoulun matkailualan opiskelijoita. Kurssilla pohdittiin vetäjänä toimivan Michael Lettenmeierin johdolla mm. seuraavia kysymyksiä: Miten voit … Lue lisää >