15.11.2013 | Hanna Hauvala

Tarina ei ole totta ennen kuin se on asiakkaan koettavissa

Kirjoittaja on tarinallistaja Anne Kalliomäki Tarinakoneesta

Loskaisen lumikelin keskellä, mutta erittäin lämpimässä tunnelmassa, Kapeenkosken tuvassa pidettiin lokakuun lopulla KESMA II-hankkeen keskisuomalaisten yrittäjien Tarinatyöpaja. Työpajassa tutustuttiin siihen, mitä palveluiden tarinallistaminen käytännössä tarkoittaa. Mikä on yrityksen oma tarinaidentiteetti? Miten Stooripuu- mallin avulla voi löytää oman yrityksen tarinaelementit? Miten tarinaa voi jalkauttaa palveluihin suunnittelemalla tarinapolkuja?  Työpajan kulusta lisää voit lukea Tarinakoneen blogista, jossa KESMA II-hankkeen Hanna Hauvalan vieraileva kirjoitus tarinallistamistyöpajan taustasta ja kulusta.

Mutta mitä tapahtuu seuraavaksi? Tarinakipinät sinkoilivat ja ymmärrys kokonaisvaltaisesta tarinallistamisesta alkoi avautua mahdollisuuksineen. Sen saattoi nähdä innostuksen välkkeenä yrittäjien silmissä. Kuten tiedämme yrittäjän arki on täynnä tekemistä. Vanha sanonta ”niin kiire sahata, että ei ehdi sahaa teroittaa” tuntuu pitävän usein paikkansa. Kehitystyöhön olisi kuitenkin löydettävä aikaa, että yritys pysyy mukana kilpailussa ja erottuu positiivisella tavalla. Tarinatyöhön käytetty aika on yrityksen strategian kehittämistä, ja se tuo helpotusta myös matkailuyrityksen arkisiin töihin. Joka suuntaan sinkoilu ja rönsyily loppuu ja tilalle tulee punainen lanka – tarina – joka ohjaa kaikkea tekemistä. Valintojen tekeminen helpottuu ja kohderyhmäksi valittu asiakasryhmä tarpeineen ja odotuksineen kirkastuu kun yrityksen ydintoimintaan liittynyt sumu hälvenee.

Elämyksiä tuottava yritys tarvitsee tarinaa, että palvelusta saadaan asiakkaan tunteisiin vetoava timantti. Me olemme liian kauan puhuneet tarinasta, ilman että olemme todella vieneet tarinalähtöistä palvelusuunnittelua tekemiseen asti. Tarinaa ei kerrota vaan se koetaan!

Tarinakone

Liikkeelle on lähdettävä pienin askelin:

  • Tunnista yrityksesi tarinaelementit.
  • Laadi yritykselle oma tarinaidentiteetin käsikirja. Kiteytä ja kirkasta!
  • Siivoa yrityksen palveluympäristöstä ja markkinoinnista pois ne asiat, jotka eivät tue tarinaa.
  • Lisää yrityksesi palveluympäristöön ja markkinointiin asioita, jotka tukevat tarinaa.
  • Kulje asiakkaasi palvelupolku alusta loppuun eläytyen siihen, mitä asiakas kokee. Havainnoi myös tarinallisuutta; onko kokemuksessa mukana yrityksesi tarinaa?

 Lista

  • Lisää asiakkaan palvelupolkuun tarinallista rakennetta. Mieti tätä tarinapolku- työkalun avulla: Mikä on alkusysäys? Esittely? Syventäminen? Huippukohta? Ratkaisu? Loppuhäivytys? Onko palvelussa juonellisuutta?
  • Tee rohkeita kokeiluja ja seuraa asiakkaiden reagointia. Kerää palautetta ja kehitä lisää. Ole kärsivällinen ja sitkeä sekä ennen kaikkea rohkea! Tee eri tavalla.

Tarinallistaminen selkeyttää arkea: tarina on elämyksiä tuottavan yrityksen punainen lanka!

Voit lukea lisää tarinallistamisesta Tarinakoneen blogista ja seurata tarinallistamiseen liittyviä vinkkejä Tarinakoneen facebook-sivulla.

Ps. Tarinakoneen sivuilta voit ladata itsellesi ilmaisen tarinallistamisen oppaan. Tarinallistamisen oppaasta ilmestyy uusi versio joulukuussa!

Suosituimmat avainsanat

benchmarking, Corporate social responsibility, eettisyys, ekologinen kestävyys, erityisasiakasryhmä, esteettömyys, EU, ihmisoikeudet, ikäihmiset, jätteiden lajittelu, Keski-Suomi, KESMA II-hanke, kestävyys, kestävä matkailu, kotimaa, kulttuuri, kulttuurinen kestävyys, kulttuuriperintö, lapsiperhe, lapsityövoima, liiketoiminta, lähiruoka, maatiaiskasvit, markkinointi, matkailu, matkailua kaikille, oikeudenmukaisuus, organizational ethics, palvelu, perinnekasvit, ravintolapalvelut, ruokamatkailu, ruukki, saavutettavuus, sosiaalinen kestävyys, Tarinakone, tarinallistaminen, Tarinatyöpaja, Uusi-Seelanti, valosaaste, vastuullinen matkailu, vastuullinen palveluliiketoiminta, vastuullisuus, viestintä, ympäristön suunnittelu

Uusimmat blogijulkaisut

18.12.2014 Kiitos!

Kiitos kaikille KESMAn matkassa kulkeneille! Työkaluihin ja tuotoksiin pääsette tutustumaan hankkeen internetsivuilla: www.kestavamatkailu.fi. Otattehan työkalut tehokkaaseen käyttöön ja vinkkaatte kaverillekin … Lue lisää >

10.12.2014 Tulevaisuuden vastuullinen kuluttaja

Kirjoittanut Lahden ammattikorkeakoulun matkailuopiskelija Mia Kari Ekologisuus, eettisyys, hiilijalanjälki, vastuullisuus, lähiruoka, luomu… kuulostaako tutulta? Vastuullisesta kuluttamisesta ja ekologisista valinnoista on tullut trendi, … Lue lisää >

26.11.2014 Seisahdutaanko hetkeksi ja vedetään happea?

Kirjoittanut Katja Piiponniemi, restonomiopiskelija LAMKista Hetkeksi vain, ei me tähän jäädä lopullisesti paikoilleen, kunhan ollaan hetki aivan hissuksiin ja mietitään. … Lue lisää >

10.11.2014 Hankkeeseen harjoittelun kautta

Kirjoittanut Johanna Huuskonen, joka opiskelee JAMKissa Palvelujen tuottamisen ja johtamisen koulutusohjelmassa, suuntautumisvaihtoehtonaan kuluttajapalvelut Puolitoista vuotta sitten opiskelin toista vuotta Jyväskylän ammattikorkeakoulussa … Lue lisää >

17.10.2014 Lisää opiskelija-ajatuksia Vastuullisesta Palveluliiketoiminnasta

Lahden ammattikorkeakoulun Vastuullinen Palveluliiketoiminta-kurssille osallistui mahdollisuuksien mukaan KESMA II-hankkeen yrittäjiä ja Lahden Ammattikorkeakoulun matkailualan opiskelijoita. Kurssilla pohdittiin vetäjänä toimivan Michael Lettenmeierin johdolla mm. seuraavia kysymyksiä: Miten voit … Lue lisää >