24.09.2014 | Hanna Hauvala

Ajatuksia Vastuullisesta Palveluliiketoiminnasta Vol. 3

Lahden ammattikorkeakoulun Vastuullinen Palveluliiketoiminta-kurssilla pohdittiin seuraavia kysymyksiä:

  • Miten voit kehittää yrityksesi resurssitehokkuutta?
  • Millainen on tulevaisuuden asiakas? Miten tulevaisuuden haasteet näkyvät asiakkaiden valinnoissa?
  • Mitä tarkoittaa vastuullisuus maaseutumatkailuyrityksessä? Onko vastuullisuudelle olemassa toimintaohjeita?

Kurssille osallistui alueen yrittäjiä ja Lahden Ammattikorkeakoulun matkailualan opiskelijoita. Opiskelijat saivat lopuksi tehtäväkseen kirjoittaa kurssin sisällöstä vapaamuotoiset blogi-kirjoitukset, joista julkaisemme nyt KESMA II- blogissamme muutaman. Lopuksi opiskelija Leena Katarina Rannan kirjoitus Resurssitehokas matkailuyritys.

Kirjoittanut Leena Katarina Ranta

Resurssitehokas matkailuyritys

Lähdimme Lahdesta aamutuimaan kohti Lehmonkärkeä. Bussissa en tuntenut juuri ketään, mutta Michael Lettenmeier piti huolen siitä, että tutustuimme toisiimme heti matkan alettua. Saimme aivojumppaa matkan ajaksi; parityönä mietimme, minkälainen on vastuullinen yrittäjä. Se oli mukava aloitus päivälle. Saavuttuamme Lehmonkärkeen isäntä itse otti meidät vastaan ja kätteli meistä jokaisen – vakuuttavaa!  Minulla oli etukäteisodotuksia paikasta, sillä olin kuullut yrityksestä pelkästään hyvää. Etukäteisodotukset täyttyivät.

Nautittuamme maittavan aamupalan, isäntä kertoi yrityksestään. Lehmonkärki on erinomainen esimerkki vastuullisesta yrityksestä. Omavarainen energiatalous, luotettavuus ja luovuus ovat yrityksen valttikortteja. Yrittäjällä on näkemystä tuotteiden markkinoinnista. Esimerkiksi toisen yrittäjän esiin tullut vanhojen huonekalujen käyttö mökkien sisustuksessa, voidaan markkinoida uniikkina ja antiikkina.

Mielenkiintoista oli opetella, miten lasketaan yrityksen materiaalijalanjälki, ja se oli Lehmonkärjessä kohtuullinen ja ruoka oli syötävän hyvää!

Michaelin diasarjassa oli kohta yritystoiminnan kehittämisestä vastuullisuuteen ja siinä avainasemassa ovat käyttäjät, trendintekijät ja liiketoiminta yleensä. Trendintekijä.. on se, joka onnistuu näyttämään yritykselle säästöt, jotka syntyvät vastuullisesta liiketoiminnasta.

Mieleen jäi ekologisesti kestävä taso: 8000 kg/ hlö /vuosi, yhteisautoilu saksalaiseen malliin, tanssilattiasta energiaa.. hyviä esimerkkejä ekologisuudesta.

Kuvatehtävä oli mukava, oikein odotin pääseväni kuvaamaan.

Iloranta oli toisenlainen kohde, jossa noudatetaan perinteitä. Hämmästyttävää oli se miten yrittäjä on saanut asiakkaansa sitoutettua tulemaan vieraaksi vuosi vuoden jälkeen. Heillä asiakkuus periytyy sukupolvelta toiselle, jopa neljännessä polvessa. Ilorannassa asiakkaat tuntevat toisensa ja haluavat viettää aikaa yhdessä kerran vuodessa. Ilorantaan tullaan täysihoitoon. Se on perheenäideille luksusta.

Ilorannassa sukupolvenvaihdos oli tapahtunut lähiaikoina ja nuorella yrittäjällä oli mielenkiintoisia ideoita urheilutaustansa ansioista. Liikuntavälineinä käytettiin maatilalla olevia materiaaleja. Kestävää kehitystä!

Ruoka oli todella maittavaa. Ihanaa oli nauttia lounaasta alla omenapuun  hyvässä säässä ja seurassa.

Iloranta. Kuva: Leena Katarina Ranta

Iloranta. Kuva: Leena Katarina Ranta

 

Taas laskettiin materiaalijalanjälkiä … tällä kertaa vastuullisen matkailijan… ja tulos oli, että on palattava entiseen.. hevosvoimiin, omiin jalkoihin, korkeintaan kimppakyytejä omilla autoilla.

Vastuulliselle kuluttajalle jää tulevaisuudessa 8000 tonnia käytettäväksi/ vuosi ja tämä näkyy matkailussa eritoten. Jo liikenteen materiaalijalanjälkeä pitää vähentää 18 tonnista 2 tonniin, mikä vaatii laajaa asennekasvatusta, jotta kaikki saadaan osallistumaan. Me saimme päivän aikana kuvan vastuullisesta kulutuksesta.

Fellmannian lainapyöriä. Kuva: Leena Katarina Ranta

Fellmannian lainapyöriä. Kuva: Leena Katarina Ranta

Teimme Vastuullisia toimintatapoja-alkukartoituksen valitsemallemme yritykselle. Tämä ”hämähäkkitehtävä” jäi mieleen. Kaavion pitäisi olla symmetrinen ja jos joku kohta, esim. henkilöstöasiat olivat yrityksessä heikommalla, se näkyi kaaviossa poikkeamana. Mielestäni yksityisyrittäjä ei tällaisia menetelmiä ja piirustuksia kerkeä rustaamaan, vaan toimii asiakaspalautteiden kautta ja tiedostaa yrityksensä hyvät ja kehitettävät puolet. Jos yritys saa/palkkaa konsultin, on tämä konsultille hyvä väline näyttää kehittämiskohteet.

Kaiken kaikkiaan tämä kolmen päivän työpajajakso oli tehokas ja tiivis, opetusmenetelmät olivat monipuolisia ja luennoitsija oli omistautunut asialleen. Eniten kiinnosti nähdä livenä vastuullisia matkailuyrittäjiä, sillä se tuo vastuullisuuden konkreettisemmaksi opiskelijalle.

 

Suosituimmat avainsanat

benchmarking, Corporate social responsibility, eettisyys, ekologinen kestävyys, erityisasiakasryhmä, esteettömyys, EU, ihmisoikeudet, ikäihmiset, jätteiden lajittelu, Keski-Suomi, KESMA II-hanke, kestävyys, kestävä matkailu, kotimaa, kulttuuri, kulttuurinen kestävyys, kulttuuriperintö, lapsiperhe, lapsityövoima, liiketoiminta, lähiruoka, maatiaiskasvit, markkinointi, matkailu, matkailua kaikille, oikeudenmukaisuus, organizational ethics, palvelu, perinnekasvit, ravintolapalvelut, ruokamatkailu, ruukki, saavutettavuus, sosiaalinen kestävyys, Tarinakone, tarinallistaminen, Tarinatyöpaja, Uusi-Seelanti, valosaaste, vastuullinen matkailu, vastuullinen palveluliiketoiminta, vastuullisuus, viestintä, ympäristön suunnittelu

Uusimmat blogijulkaisut

18.12.2014 Kiitos!

Kiitos kaikille KESMAn matkassa kulkeneille! Työkaluihin ja tuotoksiin pääsette tutustumaan hankkeen internetsivuilla: www.kestavamatkailu.fi. Otattehan työkalut tehokkaaseen käyttöön ja vinkkaatte kaverillekin … Lue lisää >

10.12.2014 Tulevaisuuden vastuullinen kuluttaja

Kirjoittanut Lahden ammattikorkeakoulun matkailuopiskelija Mia Kari Ekologisuus, eettisyys, hiilijalanjälki, vastuullisuus, lähiruoka, luomu… kuulostaako tutulta? Vastuullisesta kuluttamisesta ja ekologisista valinnoista on tullut trendi, … Lue lisää >

26.11.2014 Seisahdutaanko hetkeksi ja vedetään happea?

Kirjoittanut Katja Piiponniemi, restonomiopiskelija LAMKista Hetkeksi vain, ei me tähän jäädä lopullisesti paikoilleen, kunhan ollaan hetki aivan hissuksiin ja mietitään. … Lue lisää >

10.11.2014 Hankkeeseen harjoittelun kautta

Kirjoittanut Johanna Huuskonen, joka opiskelee JAMKissa Palvelujen tuottamisen ja johtamisen koulutusohjelmassa, suuntautumisvaihtoehtonaan kuluttajapalvelut Puolitoista vuotta sitten opiskelin toista vuotta Jyväskylän ammattikorkeakoulussa … Lue lisää >

17.10.2014 Lisää opiskelija-ajatuksia Vastuullisesta Palveluliiketoiminnasta

Lahden ammattikorkeakoulun Vastuullinen Palveluliiketoiminta-kurssille osallistui mahdollisuuksien mukaan KESMA II-hankkeen yrittäjiä ja Lahden Ammattikorkeakoulun matkailualan opiskelijoita. Kurssilla pohdittiin vetäjänä toimivan Michael Lettenmeierin johdolla mm. seuraavia kysymyksiä: Miten voit … Lue lisää >